Preview

Nuclear Safety

Advanced search

Issue of Innovative Potential of Students of Industrial Universities - «Rosatom» State Corporation Partners

https://doi.org/10.26583/gns-2020-01-13

Abstract

The paper presents a study of the student interest level at VETI NRNU MEPhI in the development of their own innovative potential. It considers the formal side of youth involvement in the implementation of research projects and the improvement of their own intellectual forces. A sociological survey showed a fairly high level of students' innovative charge noted the difficulties of using an innovative resource, and formulated possible causes of problems of self-realization in this direction. It is found that most of the young people surveyed do not have a steady motivation to reveal their own innovative potential explaining this by increased complexity and laboriousness. The problem of formal and informal employment of students is noted, its causes are revealed. The given data indicate the importance of the development of scientific research skills and confirms the idea that the problem of inefficient use of innovative potential is quite significant, covers a significant part of students and requires further study and system monitoring.

About the Authors

N. I. Lobkovskaya
Volgodonsk Engineering Technical Institute the branch of National Research Nuclear University “MEPhI”
Russian Federation


A. V. Zheleznyakova
Volgodonsk Engineering Technical Institute the branch of National Research Nuclear University “MEPhI”
Russian Federation


A. N. Nedorubov
Volgodonsk Engineering Technical Institute the branch of National Research Nuclear University “MEPhI”
Russian Federation


References

1. Паспорт программы инновационного развития и технологической модернизации Госкорпорации «Росатом» на период до 2030 года (в гражданской части) [Электронный ресурс]. - Государственная корпорация по атомной энергии «Росатом». - Москва, 2016. - URL : https://www.rosatom.ru/upload/iblock/5e1/5e130b6e7fba0fb511f400defad83aca (дата обращения: 23.11.2019).

2. Социологический энциклопедический словарь. На русском, английском, немецком, французском и чешском языках. Редактор-координатор - академик РАН Г.В. Осипов. - Москва: НОРМА, 2000. - 488 с. - URL : http://politics.ellib.org.ua/encyclopedia-term-2709.html (дата обращения: 25.11.2019).

3. Указ «О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года» от 07.05.2018. - URL: http://kremlin.ru/catalog/keywords/125/events (дата обращения: 29.11.2019).

4. АНО «Корпоративная Академия Росатома». - URL : http://rosatom-academy.ru/ (дата обращения: 29.11.2019).

5. Агабеков, С. И. Инновации в России: системно-институциональный анализ / С. И. Агабеков, Д. И. Кокурин, К. Н. Назин. - Москва : ТрансЛит, 2019 - 376 с.

6. Грасс, Т. П. Проблемы организации научно-исследовательской деятельности студентов как составляющей механизма формирования готовности к профессиональной мобильности / Т. П. Грасс, А. А. Алексейцева // Менеджмент социальных и экономических систем. - 2016. - №4-1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-organizatsii-nauchno-issledovatelskoy-deyatelnosti-studentov-kak-sostavlyayuschey-mehanizma-formirovaniya-gotovnosti-k (дата обращения: 25.11.2019).

7. Балашов, В. В. Проблема мотивации научной деятельности студентов вуза / В. В. Балашов, А. В. Пацула, Р. В. Леньков, Е. А. Гайдукова // Социологические исследования. - 2016. - № 4. - С. 127-130.

8. Bailey T., Phillips L. The Influence of Motivation and Adaptation on Students’ Subjective Well-being, Meaning in Life and Academic Performance // Higher Education Research & Development. 2016. Vol. 35. № 2. P. 201-216.

9. Андреев, А. Л. Исследование мотивации научной деятельности в университете как корпорации в рамках институционального подхода / А. Л. Андреев, И. М. Новохатько, А. С. Осипова // Социологическая наука и социальная практика. - 2017. - Т. 5. - № 4. - C. 27-45.

10. Лобковская, Н. И. Профессиональное целеполагание как составляющая культуры безопасности будущего специалиста-атомщика / Н. И. Лобковская, Ю. А. Евдошкина // Современное образование. - 2017. - № 1. - С. 32-38. - URL : http://e-notabene.ru/pp/article_22498.html (дата обращения: 14.11.2019).

11. Константиновский, Д. Л. Российская молодёжь в формировании и использовании интеллектуального потенциала / Д. Л. Константиновский // Социологическая наука и социальная практика. - 2017. - Т. 5. - № 4. - C. 46-64.

12. Шапиева, А. В. Инновационный потенциал молодежи как фактор обеспечения экономического роста / А. В. Шапиева // Вестник забайкальского университета. - 2018. - № 7. - С. 139-144. - URL : http://zabvestnik.com/wp-content/uploads/051118011151-Shapieva.pdf (дата обращения: 25.11.2019)

13. Бортник, Б. И. Управление инновационным потенциалом студентов: проблемные аспекты / Б. И. Бортник, Н. Ю. Стожко, В. А. Чурсина // Вопросы управления. - 2015. - № 3(34) - С. 136-144. - URL : http://vestnik.uapa.ru/ru/issue/2015/03/18/ (дата обращения: 29.11.2019)

14. Факторы и вектор стратегического развития вуза в контексте реализации инновационного потенциала региона / В. А. Руденко, С. П. Агапова, С. А. Томилин, И. А. Ухалина, О. Ф. Цуверкалова, М. В. Головко, Н. А. Ефименко // Современное образование. - 2017. - № 1. - С. 19-31.

15. Rosa M. J., Teixeira P. Policy Reforms, Trojan Horses, and Imaginary Friends: The Role of External Stakeholders in Internal Quality Assurance Systems. Higher Education Policy. 2014. Vol. 27. No 2. P. 219-237.

16. Симоньянц, Р. П. Проблемы инженерного образования и их решение с участием промышленности / Р. П. Симоньянц // Наука и образование: электронное научно-техническое издание. - 2014. - № 3. - URL : http://technomag.bmstu.ru/index.html (дата обращения 29.11.2019 г.)


Review

For citations:


Lobkovskaya N.I., Zheleznyakova A.V., Nedorubov A.N. Issue of Innovative Potential of Students of Industrial Universities - «Rosatom» State Corporation Partners. Nuclear Safety. 2020;(1):116-124. (In Russ.) https://doi.org/10.26583/gns-2020-01-13

Views: 170


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-414X (Print)
ISSN 2499-9733 (Online)