Issues of developing an employee motivation system for energy sector companies
https://doi.org/10.26583/gns-2024-01-13
EDN: XXPMHI
Abstract
As the object of research in the paper practical solutions in terms of material and non-material incentives for personnel in energy companies as well as methodological guidelines justifying their implementation are chosen. The subject area chosen is the processes of personnel motivation in energy companies in Russia. The objective of the study is to formulate directions for improving this work based on the analysis of information presented in the open press about existing approaches to building a system of personnel motivation in energy companies, taking into account modern transformations in the industry and the demand for innovative development. The methods used in this article include theoretical analysis of scientific literature on personnel motivation in relation to the development of the energy sector, graphical method, analysis of statistical data, analysis of documents covering decisions on personnel motivation in energy companies and the application of advanced digital technologies in management. The main result of the study is the conclusion that the basis for the development of the motivation system should be the perception of employees not as one of the company's resources, but as its value asset, the growth of their involvement for the benefit of achieving the goals and objectives which implies a change in the approach to the personnel motivation system, namely, the strengthening of the personalised component. This approach will allow to focus on incentives, tangible and intangible, oriented to each specific specialist, according to his/her role, contribution and prospects for the organisation. Tangible non-monetary incentives may (with equal amounts in terms of monetary equivalent) differ depending on the employee's interests, his/her needs (education, sports, examinations, hobbies, etc.) and the needs of their family. Non-material incentives related to the formal and informal status and personal brand of an employee in the organisation should also be individualised. This implies the use of AI to process an array of information about existing employees and determine their real contribution to the company's development, their performance at their current place of work, and to develop individualised motivational proposals with subsequent measurement of their performance.
About the Authors
V. A. BondarenkoRussian Federation
Dr. Sci. (Ecom.), Professor, Head of the Department of Marketing and Advertising
N. V. Przhedetskaya
Russian Federation
Dr. Sci. (Ecom.), Professor, Professor of the Department of Economic Theory
References
1. Бондаренко В.А. Вопросы адекватности менеджмента современным экономическим реалиям: корневые причины и основные тенденции. Менеджмент в России и за рубежом. 2013;5:118–125. Режим доступа: https://www.mevriz.ru/annotations/2013/5/ (дата обращения: 09.11.2023).
2. Бондаренко В.А. Этюды диалектики лояльности внутрифирменного персонала. Практический маркетинг. 2006;6(112):10–14. Режим доступа: https://bci-marketing.ru/pm06_06.htm (дата обращения: 09.11.2023).
3. Иваненко О.Б., Головкина Е.В. Цифровая трансформация российской электроэнергетики: перспективы и ограничения. Экономика, предпринимательство и право. 2023;13(11):5063–5076. https://doi.org/10.18334/epp.13.11.119863
4. Шакирьянова Э.И. Эффективные мотивационные механизмы. Научные исследования. 2018;7:26–28. Режим доступа: https://scientificresearch.ru/images/PDF/2018/26/scientific-research-7-26.pdf (дата обращения: 09.11.2023).
5. Звездилин А.Ю. Исследование мотивации персонала в условиях инновационного развития бизнеса. Невинномысск, 2008. 138 с. Режим доступа: https://search.rsl.ru/ru/record/01004317872 (дата обращения: 09.11.2023).
6. Каграманова Т.И., Казначеева М.Г. Мотивация персонала как актуальная проблема современности. Мир науки, культуры, образования. 2016;3:200–202. Режим доступа: http://amnko.ru/index.php/russian/journals/ (дата обращения: 09.11.2023).
7. Ченцова М.В. Современная концепция инновационного развития и формирования «экономики знаний»: проблемы теоретического анализа. Инновационная экономика: материалы I Международной научной конференции, 20–23 октября 2014 г. Казань: Бук, 2014. С. 3–6. Режим доступа: https://moluch.ru/conf/econ/archive/130/6107/ (дата обращения: 09.11.2023).
8. Бобрик А.А., Шавкун Г.А. Инновационный подход к мотивации персонала предприятий автомобилестроения в условиях осуществления внешнеэкономической деятельности. Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Политические, социологические и экономические науки. 2019;4(2):213–220. https://doi.org/10.21603/2500-3372-2019-4-2-213-220
9. Аникина К.О., Рассказова О.А. Особенности мотивации и стимулирования персонала на предприятиях электроэнергетики. Вестник Томского государственного университета. Экономика. 2021;55:89–104. https://doi.org/10.17223/19988648/55/6
10. Гречкин Е.И., Попова Т.С. Особенности организация труда на предприятии (на примере филиала АО «АЭМ-технологии» Атоммаш» в Г. Волгодонск). Современные подходы к трансформации концепций государственного регулирования и управления в социально-экономических системах: Сборник научных трудов 12-й Международной научно-практической конференции. В 3-х томах. Курск, 21–22 февраля 2023 года. Том 1. Курск: Курский филиал Финансового университета при Правительстве РФ, 2023. С. 167–170. EDN KSWDVT. Режим доступа: https://elibrary.ru/download/elibrary_50411488_57582833.pdf (дата обращения: 09.11.2023).
11. Бондаренко В.А. Актуальные проблемы создания и внедрения маркетинговых инноваций. Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2015;2:16–20. Режим доступа: http://e-koncept.ru/2015/15028.htm (дата обращения: 09.11.2023).
12. Пугачев В.П. Модель эффективного использования методов мотивации персонала. Вестник Московского университета. Серия 21. Управление (государство и общество). 2017;2:44–67. Режим доступа: https://elibrary.ru/download/elibrary_
13. _60145394.pdf (дата обращения: 09.11.2023).
14. Бондаренко В.А., Зубарева Н.Н., Чисников В.А. Вопросы востребованности маркетинга персонала в здравоохранении России. Маркетинг в России и за рубежом. Режим доступа: 2021;2:67–74. http://www.mavriz.ru/annotations/2021/2/ (дата обращения: 09.11.2023).
15. Грабова О.Н., Грабов А.В. Цифровая экономика для инженерных направлений как основа будущих компетенций в управлении промышленным предприятием. Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Политические, социологические и экономические науки. 2019;4(1):56–62. https://doi.org/10.21603/2500-3372-2019-4-1-56-62
16. Шевелева А.В., Шевелев В.С. Практика применения искусственного интеллекта в сфере управления персоналом нефтегазовых компаний. Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Политические, социологические и экономические науки. 2019;4(3):354–360. https://doi.org/10.21603/2500-3372-2019-4-3-354-360
Review
For citations:
Bondarenko V.A., Przhedetskaya N.V. Issues of developing an employee motivation system for energy sector companies. Nuclear Safety. 2024;14(1):101-110. (In Russ.) https://doi.org/10.26583/gns-2024-01-13. EDN: XXPMHI