Preview

Nuclear Safety

Advanced search

Educational ecosystem of Volgodonsk Engineering Technical Institute the branch of National Research Nuclear University «MEPhI» as a basis for its strategic development

https://doi.org/10.26583/gns-2025-01-09

EDN: YINLOY

Abstract

The article presents the experience of applying the ecosystem approach in the higher education system when building a university development strategy that ensures the training of personnel with the competencies necessary to achieve the country's technological sovereignty, ready for rapid learning and adaptation in a changing external environment, capable of developing technologies. The authors present the basic principles of implementing the ecosystem approach in practice of National Research Nuclear University «MEPhI», and also identify the key results obtained in the application of the ecosystem approach based on changes in educational, research, innovation, organizational and managerial processes

About the Authors

V. A. Rudenko
Volgodonsk Engineering Technical Institute the branch of National Research Nuclear University «MEPhI»
Russian Federation

Dr. Sci. (Soc.), Head of the Department of Economics and Social and Humanitarian Disciplines, Head of Institute 



S. A. Tomilin
Volgodonsk Engineering Technical Institute the branch of National Research Nuclear University «MEPhI»
Russian Federation

Cand. Sci. (Eng.), Head and Associate Professor Department of Mechanical Engineering and Applied Mechanics, Deputy Head of Institute 



O. F. Tsuverkalova
Volgodonsk Engineering Technical Institute the branch of National Research Nuclear University «MEPhI»
Russian Federation

Cand. Sci. (Econ.), Associate Professor, Head of the Department of Information and Control Systems



S. V. Volgina
Volgodonsk Engineering Technical Institute the branch of National Research Nuclear University «MEPhI»
Russian Federation

Cand. Sci. (Econ.), Associate Professor, Deputy Head of Institute



A. V. Antsibor
Volgodonsk Engineering Technical Institute the branch of National Research Nuclear University «MEPhI»
Russian Federation

Cand. Sci. (Econ.), Associate Professor, Deputy Head of Institute



M. V. Golovko
I.T. Trubilin Kuban State Agrarian University
Russian Federation

Dr. Sci. (Econ.), Professor



References

1. Изотова А.Г., Гаврилюк Е.С. Экосистемный подход как новый тренд развития высшего образования. Вопросы инновационной экономики. 2022;12(2):211–1226. https://doi.org/10.18334/vinec.12.2.114869

2. Ковалева Т.М. Экосистемный подход в образовании: начало пути. Непрерывное образование в контексте будущего. Сборник научных статей по материалам IV Международной научно-практической конференции. Москва, 2021. С. 25–31. EDN: MLLKDC. Режим доступа: https://elibrary.ru/MLLKDC (дата обращения: 20.01.2024).

3. Руденко В.А., Томилин С.А., Анцибор А.В., Доблер Г.А., Василенко Н.П. Демонстрационный экзамен в ВИТИ НИЯУ МИФИ: новый подход к итоговой аттестации выпускников. Безопасность ядерной энергетики. Тезисы докладов XIV Международной научно-практической конференции. Волгодонск, 2018. С. 127–130. Режим доступа: https://nps.viti-mephi.ru/files/page/file/viti_sbornik_byae_2018.pdf (дата обращения: 20.01.2024).

4. Руденко В.А., Головко М.В., Томилин С.А., Цуверкалова О.Ф. Синхронизация задач отраслевых вузов со стратегией развития ГК «Росатом» как фактор обеспечения безопасности атомной энергетики. Глобальная ядерная безопасность. 2020;1(34):98–106. https://doi.org/10.26583/gns-2020-01-11

5. Лобковская Н.И., Железнякова А.В., Недорубов А.Н. К вопросу об инновационном потенциале студентов отраслевых вузов-партнеров ГК «Росатом» Глобальная ядерная безопасность. 2020;(1):116–124. https://doi.org/10.26583/gns-2020-01-13

6. Руденко В.А., Томилин С.А., Железнякова А.В., Лобковская Н.И. Инновационная модель профориентационной кооперации стейкхолдеров атомной отрасли на базе Волгодонского инженерно-технического института – филиала национального исследовательского ядерного университета «МИФИ». Глобальная ядерная безопасность. 2022;(3):73–85. https://doi.org/10.26583/gns-2022-03-07

7. Лобковская Н.И., Томилин С.А., Железнякова А.В. Эффективные практики профориентационного сотрудничества заинтересованных сторон инженерного образования. Современные технологии и автоматизация в технике, управлении и образовании. Сборник трудов V Международной научно-практической конференции. Балаково, 2023. С. 226–231. Режим доступа: https://biti.mephi.ru/wp-content/uploads/2023/07/%D0%A2%D0%BE%D0%BC-II-3.pdf (дата обращения: 04.01.2025).

8. Попова Т.С., Волгина С.В., Попов А.А., Залиско Т.А. Значение надпрофессиональных компетенций студентов технических вузов при формировании отраслевого кадрового резерва ГК «Росатом». Глобальная ядерная безопасность. 2024;14(3):101–108. EDN: YKHXXQ. https://doi.org/10.26583/gns-2024-03-09


Review

For citations:


Rudenko V.A., Tomilin S.A., Tsuverkalova O.F., Volgina S.V., Antsibor A.V., Golovko M.V. Educational ecosystem of Volgodonsk Engineering Technical Institute the branch of National Research Nuclear University «MEPhI» as a basis for its strategic development. Nuclear Safety. 2025;15(1):85-95. (In Russ.) https://doi.org/10.26583/gns-2025-01-09. EDN: YINLOY

Views: 65


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-414X (Print)
ISSN 2499-9733 (Online)